Lazerin temeli atom veya molekül enerji düzeyleri arasındaki elektron geçişleri ile oluşan ışık fotonlarına dayanır. Lazerler, fotonları uyumlu bir hüzme şeklinde oluşturan optik kaynaklardır. Lazer diş hekimliğinde diğer aletler kullanılmadan tek başına yada yardımcı alet olarak kullanılabilir. Örneğin çürüğün temizlenmesinden yada simetrik bir diş eti oluşturmak istiyorsak lazer tek başına hizmet edebilir. Ayrıca kanal tedavisinde diğer ekipmanlara destek olarak kanal içerisini dezenfekte ederek tedavinin hem süresini kısaltır hemde başarı şansını arttırır. Lazer iyonize olmayan bir ışıktır bu yüzden dokuda birikim yapamayacağı içinde herhangi bir zararı yoktur. Önemli olan dokuda doğru dozlarda kullanılmasıdır. Gelişen teknolojiye bağlı olarak doz ayarlamasıda otomatik olarak gerçekleştiğinden bu riskte ortadan kaldırılmıştır.

Ayrıca;
1. Cerrahi işlemler sırasında kanamasız bir ortam sağlayarak hasta ve hekim konforu oluşturur böylece işlem sonrası ağrı ve ödem oluşumunu engeller
2. Beyazlatma işlemlerinde kullanılan beyazlatma jelini aktive ederek diş yüzeyinde ısı oluşturmadan beyazlatır böylece işlem sonrası hassasiyet oluşumunu engeller,
3. Anestezi korkusu ve allerjisi olan hastalarda anestezisiz işlem olanağı sağlar,
4. Aft ve uçukların iyileşme süresini hızlandırıp aynı bölgede tekrarlamasını engeller,
5. Diş etlerinde pigment artışına bağlı olarak oluşan hiperpigmentasyonlar klasik yöntemlerde anestezi altında bistüri ile peeling yapılarak tedavi edilirken lazer ile yapılan pigmentasyon tedavilerinde anesteziye gerek kalmaz ve hasta işlem sonrası hiçbir rahatsızlık duymadan yaşantısına devam eder,
6. Ağız içinde normalin dışında oluşan tüm lezyonlar anestezisiz olarak ve dikiş atmaya gerek kalmadan çıkarılmaktadır.
7. Diş eti çekilmelerine bağlı olarak meydana gelen diş hassasiyetleri bugüne kadar sadece flor sürülmesi ve özel diş macunları ile tedavi edilebilirken lazer ışını ile hassasiyete sebep olan dentin kanalları kapatılır ve hassasiyet giderilir.
8. Dil, yanak ve dudak bağlarının(frenilum) konuşmayı engelleyecek şekilde fazla bağlı olduğu durumlarda kanamasız ve dikişsiz bir biçimde bağların kesilerek düzeltilmesi sağlanır.
9. Lazer enerjisi ile dişe ait tüm dokularda bulunan diş çürükleri temizlenebilir. Ayrıca lazer enerjisinin özelliğinden dolayı steril bir ortam yaratılır ve daha sonra oluşabilecek çürükler engellenmiş olur. Lazer ile diş kanallarında şekillendirme ve sterilizasyon sağlanmaktadır. Kanal tedavisi yapılırken özellikle enfeksiyonlu kanallarda iyi bir sterilizasyon sağlandığı için iyileşme hızlı olur.